zondag 6 oktober 16.00 uur - lezing 'de slingerlijnen van de art nouveau' - anne marie boorsma

6 oktober 2019

Art Nouveau is een kunststijl die de architectuur, schilderkunst en de decoratieve kunsten beïnvloedde. Het is een internationale stijl die ontstond in de jaren rond 1890 en duurde tot het uitbreken van de eerste wereldoorlog. Couperus was een bewonderaar van Art Nouveau. Een aantal van zijn boekomslagen is ontworpen door Jan Toorop.

Typerend is de voorliefde van de kunstenaars/architecten/ontwerpers voor de asymmetrische belijning en de vloeiende organische structuren. Natuurvormen: planten, dieren, maar ook mensen (vooral vrouwen), waren favoriet.

In de lezing op zondag 6 oktober zal kunsthistorica Anne Marie Boorsma het accent leggen op de Art Nouveau in Nederland en Den Haag. Aan bod komen o.a. William Morris, Aubrey Vincent Beardsley, Victor Horta, Henry van de Velde, Louis Comfort Tiffany, Hector Guimard, Alphons Mucha, Jan Toorop, Johan Thorn Prikker, Theo Nieuwenhuis en Gerrit Willem Dijsselhof.

Aanvang: 16.00 uur. De kosten voor dit bijzondere evenement, inclusief drankje en museumbezoek, bedragen € 12,50. Amices en Museumkaarten betalen € 10,--. U kunt zich voor deze middag aanmelden bij info@louiscouperusmuseum.nl.