zaterdag 8 oktober museumnacht bij Louis Couperus met sfeervolle gamelanmuziek

8 oktober 2022

Sfeervolle gamelanmuziek op zaterdag 8 oktober tijdens de Museumnacht van 20:00-01:00 uu rin het Louis Couperus Museum!

De Javaanse gamelan staat wereldwijd bekend om de warme sonore klank van bronzen gongs en instrumenten met bronzen klankstaven, die vaak speels gecombineerd worden met zangstemmen, snaarinstrumenten, trommen, xylofoon en bamboefluit.

Je komt de muziek op Java overal tegen, in de paleizen, op straat, bij ceremonies en huwelijksfeesten. Bij ontvangsten of feesten in de huiselijke sfeer speelt er dan een mini orkestje van twee of drie muzikanten. Bij ons is dit het gamelan ensemble Widosari.

Widosari is in 1993 opgericht door gamelanmusicus  Elsje Plantema. Haar ideaal: de beste Nederlandse gamelanspelers bij elkaar brengen en een ensemble creëren dat zich met hart en ziel inzet om samen de mooiste gamelanmuziek ten gehore te brengen.

Het ensemble is uitgegroeid tot een hecht verband van Indische, Nederlandse en Indonesische musici. De groep treedt op in verschillende bezettingen, van klein ensemble tot groot orkest, en werkt samen met Javaanse musici, dansers en wajangspelers, maar ook met westerse musici en componisten.