vrijdag 10 juni - lezing 'couperus en de stille kracht' - Frans van der Linden - Aanvang: 10:30 uur - museum sophiahof

10 juni 2022

Frans van der Linden houdt in het kader van het Art Nouveau Festijn op vrijdag 10 juni een lezing in Museum Sophiahof over Louis Couperus en de stille kracht. Het is een dubbellezing samen met Anne Marie Boorsma die vertelt over de stille krachten bij Jan Toorop. Aanvang 10:30 uur. Een kaartje kost €16,-- en is te bestellen op www.artnouveaufestijn.nl. Je krijgt twee lezingen voor één tarief.

In  de zomer van 1878 vestigde het echtpaar Couperus zich met hun jongste zoon Louis na een zevenjarig verblijf in Batavia op het adres Nassaukade 4. Toen een nieuwe buurt, de Archipelwijk. Voor de veertienjarige Louis betekende dit een grote teleurstelling. Pas veel later, als gevestigd auteur, schreef hij erover:

'En ik vond het in Holland verschrikkelijk. Ik geloof dat ieder Indisch kind, komende in Holland, het zo moet vinden. Het kleinere huis, het gat van een tuin, geen rijtuigen en geen paarden; ik géén bendie en paard meer; twee meiden en een knecht, in plaats van dertig bedienden; ik vond het vreeslijk, begreep er niets van, dacht, dat mijn ouders geruïneerd waren en wilde niet geloven, dat dit toch niet het geval was.’