10 mei 2024

Op zondag 31 december hebben we het licht uitgedaan bij de expositie 'Louis Couperus, non-binair avant la lettre' en sloten we het Couperusjaar 2023 sfeervol af. In de tentoonstelling keken we in een zestal installaties hoe Couperus zichzelf vormgaf, wat zijn tijdgenoten van hem vonden, welke typen personages steeds weer terugkeren in zijn boeken en maakten we een brug naar de gender wereld van nu.

5 november 2023

Op zondag 5 november om 16.00 uur houdt Gerard Verhoeven een zeer boeiende lezing over ‘Oost versus west in het werk van Couperus’. De meeste mensen zullen beamen dat er een groot verschil bestaat in cultuur en mentaliteit tussen oost en west. Vrijwel iedereen heeft daarover wel een aantal (voor)oordelen. Maar waar houdt het westen op en begint het oosten? En waaruit bestaan die gangbare (voor)oordelen?

11 mei 2024

Zoekt u nog een mooi boek over Couperus, zijn werk en alle tentoonstellingen die er in het Louis Couperus Museum zijn geweest, dan is het boek van Caroline de Westenholz een absolute aanrader! Caroline heeft voor deze geïllustreerde biografie geput uit het rijke archief van het Louis Couperus Museum, dat een schat aan illustraties omvat.

22 oktober 2023

Op zondag 22 oktober om 16.00 uur houdt Looi van Kessel een zeer boeiende lezing over ‘Couperus’ genderrebellie: toen en nu’. Van Kessel, docent literatuurwetenschappen en genderstudies aan de Universiteit Leiden, onderzoekt wat er gebeurt wanneer we Couperus’ werk lezen aan de hand van hedendaagse debatten rondom gender en seksualiteit en neemt je mee op een reis langs bekende romans die een belangrijke rol spelen in de discussie rond gender en seksualiteit in Couperus’ werk.

15 oktober 2023

Op zondag 15 oktober om 16.00 uur vertoont het Louis Couperus Museum de prachtige ingetogen film ‘The Blue Caftan’ van Maryam Touzani. De film wordt ingeleid door cultuurhistoricus Sara Hoogveld. In deze film zie je dat liefde – net als in de boeken van Louis Couperus -- verschillende vormen kan aannemen.

16 juli 2023

Op zondag 16 juli krijgt Louis Couperus een gedenksteen in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Jan van Zanen, de burgemeester van Couperus’ geboortestad Den Haag, gaat de steen onthullen. De gedenksteen is ontworpen door vormgever Tessa van der Waals en krijgt een plek bij de andere schrijversstenen van o.a. Multatuli, Hella Haasse en Anton de Kom. Het publiek kan de gedenksteen vanaf maandag 17 juli bewonderen.

11 juni 2023
Op zondag 11 juni houdt het Louis Couperus Genootschap  haar jaarlijkse dag in Museum Sophiahof in Den Haag. Er zijn lezingen van Bas Heijne en Michelle van Dijk. Ook wordt de Feest der Poëzie Podcast over Couperus’ Xerxes gepresenteerd. In het Koorenhuis is er een avondprogramma verzorgd door voordrachtskunstenaar Simon Mulder.
7 mei 2023

Op zondag 7 mei om 16.00 uur vertoont het Louis Couperus Museum de beroemde film Todo sobre mi madre van Pedro Almodóvar. De film wordt ingeleid door cultuurhistoricus Sara Hoogveld. In de kleurrijke wereld van Almodovar kom je net als in de boeken van Couperus ook veel personages tegen die net een beetje anders oftewel ‘queer’ zijn.

1 juni 2023

Op donderdag 1 juni wordt in Sociëteit De Witte in Den Haag het boek Louis Couperus. Een verwende vagebond door Caroline de Westenholz aangeboden aan Aad Meinderts, directeur van het Literatuurmuseum.

31 maart 2023

Op vrijdag 31 maart wordt in Museum Sophiahof in Den Haag het boek Naar Indiës blauwe bergen, op reis met Louis Couperus van Albert Kroezemann aangeboden aan Thom Hoffman.

Pagina's

Abonneren op Louis Couperus Museum RSS