ZONDAG 22 OKTOBER – LEZING LOOI VAN KESSEL – COUPERUS’ GENDERREBELLIE: TOEN EN NU - AANVANG 16:00 UUR

22 oktober 2023

Op zondag 22 oktober om 16.00 uur houdt Looi van Kessel een zeer boeiende lezing over ‘Couperus’ genderrebellie: toen en nu’. Van Kessel, docent literatuurwetenschappen en genderstudies aan de Universiteit Leiden, onderzoekt wat er gebeurt wanneer we Couperus’ werk lezen aan de hand van hedendaagse debatten rondom gender en seksualiteit en neemt je mee op een reis langs bekende romans die een belangrijke rol spelen in de discussie rond gender en seksualiteit in Couperus’ werk.

Het leven en werken van Louis Couperus heeft door de jaren heen veel tot de verbeelding van de lhbti-gemeenschap gesproken. Zijn dandyachtige voorkomen en de ambigue seksualiteit van veel van zijn personages hebben ervoor gezorgd dat Couperus is omarmd als iconisch figuur binnen de homogemeenschap.

Ook in dit Couperusjaar, honderd jaar na zijn overlijden, is er veel discussie over de rol van gender en seksualiteit in zijn leven en werk. Kunnen we Couperus’ spel met androgynie lezen als een voorloper van een non-binaire genderidentiteit? Hoe verhoudt Couperus koloniale werk zich ten opzichte van discussies rond seksualiteit en kolonialisme?

De kosten voor dit evenement bedragen: €15,--. Na afloop serveren wij een glas cava. Je kunt voor de lezing reserveren bij info@louiscouperusmuseum.nl onder gelijktijdige overmaking van €15,-- op rekeningnummer NL45 INGB 0007 7028 53 ten name van Louis Couperus Museum onder vermelding van “Lezing Looi van Kessel”. Zodra je hebt betaald, is je reservering definitief.