Lezing: couperus en abraham kuyper

George Harinck bij de pyramide van Cheops

Lezing: couperus en abraham kuyper

23 september 2017

De historicus George Harinck, hoogleraar geschiedenis van het Neocalvinisme aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, zal een lezing houden over de bijzondere reis die oud-premier, theoloog en journalist Abraham Kuyper in 1905 heeft gemaakt. Kuyper reisde door maar liefst zestien landen rondom de Middellandse Zee en legde zijn bevindingen vast in het tweedelige en meer dan duizend pagina’s tellende Om de Oude Wereldzee (1907-’08). Onder diezelfde titel zond de IKON in 2015 een schitterende tv-documentaire in acht delen uit, waarin George Harinck, samen met Martin Maat en Hans Hermans, Kuyper achterna reist en het heden toetst aan de observaties van toen. In de slotaflevering bezoekt hij Algerije en Spanje. Over zijn avontuur schreef George Harinck Aan het roer staat het hart. Reis om de oude wereldzee in het voetspoor van Abraham Kuyper (Prometheus Bert Bakker 2015). In de lezing van prof. Harinck zullen de bevindingen van Louis Couperus in Algerije vergeleken worden met die van Abraham Kuyper. Hoe keken zij aan tegen christendom en islam? Wat vonden zij van de prostitutie en de positie van de vrouw? Wat zagen zij daarvan en wat schreven zij op? In aansluiting op zijn lezing zal prof. Harinck de magistrale slotaflevering van Om de oude wereldzee laten zien.

Aanvang: 16.00 uur. U wordt ontvangen met een kopje thee en een koekje. Kosten: € 10,--, inclusief museumentree, koffie en thee. Amici, Museumkaart en Rotterdampashouders: € 6

Gaarne reserveren via info@louiscouperusmuseum.nl