zondag 19 januari 2020 - middeleeuwen & renaissance bij couperus - masterstudenten leiden doen verslag - aanvang: 16:00 uur - evenement is volgeboekt!!!!

19 januari 2020

MIDDELEEUWEN EN RENAISSANCE BIJ COUPERUS

De romans en andere geschriften van Louis Couperus staan nog volop in de belangstelling. Ook wordt naar zijn werk veel onderzoek gedaan. Veel van dat onderzoek richt zich op de historische belangstelling van Couperus, waarbij de meeste aandacht traditioneel uitgaat naar de Klassieke Oudheid. Terecht natuurlijk, want veel van zijn romans en verhalen spelen in het klassieke verleden. Daarbij zouden we echter vergeten dat Couperus ook de Middeleeuwen ter sprake bracht in zijn werk. Naar Couperus belangstelling voor deze periode is tot op heden weinig onderzoek gedaan. Om dat onderzoek goed te kunnen doen is het nodig erachter te komen hoe Couperus de Middeleeuwen en de Renaissance van elkaar onderscheidde. Had hij daar duidelijke ideeën over of ligt deze kwestie toch iets ingewikkelder? Aan de Universiteit Leiden hebben een aantal Masterstudenten zich het achterliggende semester over deze vraag gebogen. Op zondag 19 januari 2020 komen zij om 16.00 uur in het Louis Couperus Museum verslag uitbrengen van hun bevindingen.

De kosten voor deze voordracht, inclusief drankje en museumbezoek, bedragen €12,50. Amici & Museumkaart houders betalen €10,--. U kunt zich voor deze middag aanmelden bij info@louiscouperusmuseum.nl.

PROGRAMMA

• Josephine van de Mortel  -  Welkom namens het Louis Couperus Museum
  • Wim van Anrooij  -  Ter inleiding: Couperus en de Middeleeuwen
  • Eline van Onzenoort  -  Middeleeuwse silhouetten & Renaissancezielen: Couperus' visioenen in Uit blanke steden onder blauwe  lucht
  • Evert-Jelle Post  -  De Renaissance bij Couperus: periode of stijl?
  • Debora van der Velden  -  Over opera’s, de uitvoeringen en hun plaats van herkomst. Couperus' onderscheid tussen Noorden en Zuiden
  • Nikki Borreman  -  Couperus als criticus en visionair met behulp van het verleden
  • Guus van der Peet   -  ‘Den Godsdienst van Macht en Bezit.’ De rol van het christendom in Couperus’ beeld van de Middeleeuwen