vertoning televisieuitzending De kleine zielen (1969/70)

Vitrine met documenten over de televisieuitzending op de expositie Van ZERO tot Kleine zielen in het Louis Couperus Museum (2016)

vertoning televisieuitzending De kleine zielen (1969/70)

17 december 2017

Een vondst in de Eekhofcollectie gaf de leiding van het Museum de gedachte in om deze winter te voldoen aan een dikwijls geuite wens van bezoekers: de integrale vertoning van de 10 delen van de televisieserie naar De boeken der kleine zielen uit 1969/70.

De Eekhofcollectie in het Literatuurmuseum is nog niet volledig ontsloten. Dit betekent dat onderzoekers nog steeds voor verassingen komen te staan. Zo kwam er bij het bekijken van een doos onuitgezocht materiaal (voor het onderzoek voor de huidige tentoonstelling), onverwacht een map met maar liefst elf schetsen (‘calques’) van decors voor de televisieuitzendingen tevoorschijn, plus een plattegrond. Idealiter hadden deze natuurlijk vertoond moeten worden op onze lustrumexpositie Van ZERO tot Kleine zielen, maar aangezien wij niet van het bestaan ervan wisten, was dat natuurlijk niet  mogelijk. Daarom vertonen wij op de expositie Van manuscript tot app drie van de elf schetsen: die van de salon van Adolphine van Saetzema (vol, druk en burgerlijk), de salon van Constance van der Welcke (licht en luchtig en in moderne Art Nouveau uitgevoerd) en de eetkamer van het echtpaar Karel en Cateau van Lowe – het tweetal dat altijd zo graag lekker eet zonder iemand van de familie hierbij uit te nodigen.

Nu kunt u de originele televisie-uitzendingen komen bekijken en zelf de vergelijking maken tussen de decors zoals die zijn uitgevoerd, en de schetsen die in de glazen vitrine hangen. De decorontwerper van de serie was Fokke Duetz.

Aangezien de delen van de TV-serie gemiddeld elk een uur en een kwartier duren, is besloten de vertoning te verdelen over een aantal zondagmiddagen in november, december en januari Hierbij volgt het schema:

Zondag 17 december – De boeken der kleine zielen, deel 7 en 8

De laatste vertoning heeft plaats op:

Zondag 14 januari 2018 – De boeken der kleine zielen, deel 9 en 10.

Aanvang van alle vertoningen: 16.00 uur.

U wordt ontvangen met een kopje thee en een koekje.
Kosten: € 10,- inclusief museumentree, koffie en thee. Amici, Museumkaart en Rotterdampas-houders: € 6,-.

Gaarne aanmelden via

reserveren@louiscouperusmuseum.nl